KEBURUKAN WALKER UNTUK SI MANJA..

Aku baru jer merancang nak beli walker utk Qistina...tp bla da terbaca artikel ni,xjd la plak..umm..kenape ye???



Ketepikan Walker,Biarkan Anak meniarap..

"Cantik walker Syafiqah, ada mainan di bahagian depannya. Inilah yg menyebabkan Syafiqah ke hulur ke hilir dgn walker pemberian neneknya" "Syafiqah ni br 6 bln.Kalau saya tiarapkan atau dia meniarap sendiri tak boleh lama-lama.Nanti dia menangis. Dia marah sbb badannya agak berat,dia tidak menjulur ke depan"

" Saya nak berkemas dan memasak terpaksalah masukkan dia ke walker. Syafiqah suka duduk di depan pintu melihat org lalu lalang.Saya boleh bt kerja" ujar ibu Syafiqah Inilah masalah yg dihadapi oleh ramai ibu di luar sana dan entah berapa ramai lagi anak-anak yg senasib dgn Syafiqah.

Sebagai ibu kita perlu sedar bahawa meniarap, menjulur serta merangkak adalah pergerakan atau latihan fizikal yg penting bg pembangunan fizikal dan intelek anak-anak

Dalam al-Quran surau al-Infithaar,Ayat 7-8 Allah berfirman: "Yang telah mencptakanmu lalu menyempurnakan kejadianmu dan menjadikan anggota-anggotamu seimbang,menurut rupa yg di kehendaki-Nya.Dia menyusun tubuhmu".

Oleh kerana Allah sempurnakan penciptaan manusia dengan sebaik-baik kejadian, lantas manusia berperanan menggunakan sebaik mungkin setiap kurniaan Allah.Penggunaan walker boleh memudaratkan anak.

Sering kali anak ditinggalkan sendirian tanpa diawasi sementara ibu sibuk di dapur mengemas atau membasuh lalu terjadi kejadian yg tidak diingin spt terjatuh dr walker atau anak-anak ditimpa buku atau pasu bunga yg sering diletak di atas meja kerana ditarik alasnya oleh anak

Kejadian seumpama ini boleh membahayakan anak terutama kepalanya boleh cedera.Kemungkinan ia tidak nampak dengan mata kasar tetapi kecederaan otak iaitu dr dlm.Apa yg lebih penting ialah sekiranya anak diletak dlm walker,anak tidak berpeluang utk menjulur dan merangkak

Hakikat inilah yg perlu disedari oleh ibu-ibu. Tiarapkan anak sebaik sahaja selepas dilahirkan dan amalkan setiap hari. Insya-Allah anak akan cepat menjulur dan merangkak. Ini memberikan dia peluang utk berkembang dr segi fizikal dan intelektual. Manfaat Anak Meniarap Di samping itu, ibu-ibu perlu tahu kebaikan dan manfaat tujuan anak ditiarapkan,menjulur dan merangkak.

Antara kebaikannya adalah :


+ Mempercepatkan pembangunan sistem saraf otak dr tahap 1 ke tahap 3 dan tahap 3 ke setrusnya
+ Membolehkan kepalanya membesar dan berbentuk bulat (tidak leper)
+ Mempercepatkan pembangunan daya penglihatannya sehingga ia dapat menembungkan penglihatan ke dua-dua matanya
+ Menguatkan otak-otak leher,bahu dan belakang sambil mempercepatkan pernafasannya
+ Mempercepatkan dia membuka jari-jari tangan agar meningkatkan daya genggaman,mengacu serta daya sentuhan
+ Membolehkan anak menggunakan kedua-dua tangannya untuk mengangkat badannya dan terus mula mengimbang badannya
+ Membolehkan dia bergerak dgn tujuan meneroka
+ Mencegah segala masalah yg blh berlaku jika anak ditelentangkan
+ Memperkuatkan asas bg dia cpt berdiri dan menyusur
+ Meningkatkan asas bg anak memperoleh pertuturan yg baik

Di sini saya menyarankan agar ibu-ibu yg mempunyai walker di rumah eloklah disimpan saja.Walker banyak mendatangkan kesan buruk pada perkembangan anak-anak. Jika terlalu cepat dimasukkan ke dalam walker otot-otot leher yang masih lembut akan rosak. Ini merugikan anak

Di samping itu, anak tidak berpeluang meneroka sedangkan itulah masa utk mereka meneroka. Anak-anak di dalam walker cepat marah, menangis bila tidak dipedulikan ibu-ibu. Ibu-ibu mulalah lepas tangan dgn pekerjaan sehingga anak berkemungkinan anak terjatuh dr walker

Kenapa mesti pilih walker? Kenapa tidak menjulur dan merangkak sahaja? Itulah persoalan yg ibu-ibu perlu jawab berdasarkan artikel ini.




Artikel : Dato' Dr.Noor Laily Institut Pembangunan Keluarga dan Kanak-kanak Nury


ha..lpastu kuburkan saje la impian nak beli walker untuk qistina tu ye cik yati..

2 comments:

Cik Pah on November 23, 2010 at 4:02 PM said...

anak anak aku pun naik walker kejap jer..sebulan lebih. jer kot.. pastu diorang mmg bosan ..

YATZAKIE on November 23, 2010 at 4:38 PM said...

tu la..mak soh bli..tp da bace mende ni..simpanje la duit tok mende lain kan kak..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2012. All Right Reserved by YatZakie